Понеділок
26.06.2017
03:15
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Друзі сайту
Відділ освіти Липоводолинської РДА
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Московський НВК Липоводолинської районної ради Сумської о...

                                                      Патріотичне виховання - це сфера духовного життя,

                                        яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,

                                    що любить і ненавидить людина, яка формується 

                                                                                                               (В. О. Сухомлинський)                                                                                   Державотворчі процеси, події, що відбуваються в незалежній Україні протягом останнього року зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, справжніх патріотів, відданих Вітчизні, готових до плідної праці в ім’я рідного народу.

   Тому національно-патріотичне виховання  дітей та молоді визнано в Україні пріоритетним напрямом державної політики. Основною метою національно-патріотичного виховання є формування національно-свідомого громадянина на шляху демократичного розвитку нашої держави. Адже саме українцям притаманні любов до рідної землі, гордість за своє історичне минуле, повага до звичаїв, традицій, культури, духовних надбань нашого народу.

   Це визначено такими нормативними документами:  Державні національні програми “Освіта” (“Україна ХХ1 століття”), “Діти України”, “Національній програмі патріотичного виховання громадян, розвитку духовності”, Законах України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, Національній доктрині розвитку освіти України.

   Патріотизм на даний час є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами – патріотами,  здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі,  і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для  вільного саморозвитку і збереження індивідуальності; і суспільства, яке зацікавлене в тому, щоб саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості здійснювався на моральній основі.

   Тому в цьому навчальному році виховною проблемою, над якою працює наш навчальний заклад, визначено «Формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне». 

     Для реалізації виховної проблеми працюємо а таких напрямках:

  1. Виховання молодого покоління на прикладах героїчних історичних подій
  2. Формування мовної культури людини, як духовного коду української нації.
  3. Збереження духовної та культурної спадщини українського народу.
  4. Формування здорового і фізично розвиненого покоління.
  5. Формування правової культури та шанобливого ставлення до держави та її символів.
  6. Формування ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та активної життєвої позиції.
  7. Виховання високої культури взаємин через шанобливе ставлення до батьків, людей похилого віку та людей з особливими потребами.

Структура національно-патріотичного виховання

Проектна діяльність у виховній роботі

     Перед класними керівниками сьогодні постає проблема вибору оптимальних методів і форм виховання школярів. На наш погляд, це повинні бути активні методи і форми. Тому проектна діяльність була обрана однією із форм реалізації завдань національно-патріотичного виховання, що сприяє активізації пошукових умінь, ініціативи, творчості, самостійності, відповідальності.

  Реалізуючи завдання національно-патріотичного виховання, покликаного готувати молоду людину до відповідального громадянства, вчителі та учні навчального закладу працюють над створенням проектів саме краєзнавчого та громадянського спрямування у рамках щорічного районного конкурсу учнівських проектів «Я – громадянин України».

    «Хто не знає свого минулого – не вартий майбутнього» – ці  слова М. Рильського є епіграфом до експозиційної виставки, яка стала результатом проектної діяльності учня навчального закладу Гаркавого Юрія під керівництвом класного керівника, учителя світової літератури Мельник Т.П.

    Вона покликана представити творчий портрет та зберегти пам’ять для майбутніх поколінь про незаслужено забутого нашого земляка  – художника і поета, засновника Сумського художнього музею Н.Х. Онацького.

     За роки незалежності в Україні з’явилося чимало нових театрів. Серед них і Дніпропетровський театр одного актора «Крик», який створив наш випускник Михайло Мельник і який є непересічним явищем у вітчизняній культурі та становленні національної свідомості. Експозиційна виставка «Людина, яка може докричатися до всього світу» – це також підсумок роботи учнів над проектом про актора-новатора, що має виховну і пізнавальну спрямованість, оскільки вчить сприймати театр як мистецтво слова і дії, як засіб емоційного і морального впливу на глядача.  

      Працювали над проектом учні під керівництвом класного керівника Т.П. Мельник.

     Матеріали цих експозицій не тільки розширюють знання про історію рідного краю, щедрого на таланти, а й сповнюють юні серця почуттям гордості за його непересічні особистості, які стали справжніми синами всієї України.

    Не можна бути справжнім громадянином і патріотом, не піклуючись про природу. Тому старшокласники під керівництвом учителя біології Грицан Л.М. працювали над проектом «Встаньте, люди, миром за природу», досліджуючи питання «Як знайти шляхи розв’язання екологічної проблеми в с Московське щодо складу непридатних отрутохімікатів». Мета цієї проектної діяльності – сприяти утилізації отрутохімікатів; вчитися дбати про навколишнє середовище і переконувати інших не забруднювати його; цінувати і шанувати природу – це невмируще джерело краси, натхнення і здоров’я.

    Ще одна актуальна проблема для НВК – зовнішній вигляд учнів. «Чому вихованці нашого навчального закладу не носять шкільної форми» – це питання і стало ключовим у проекті «Шкільна форма – право на вибір чи обов’язок?», над створення якого працювали члени учнівського самоврядування центру юстиції під керівництвом педагога-організатора Цікало Н.І.

   Працюючи над проектом, діти набули знань і навичок, необхідних для участі у громадських ініціативах, співпраці з позашкільними організаціями, що сприяє формуванню ціннісного становлення до навколишньої дійсності та активної життєвої позиції

     На районному конкурсі учнівських проектів всі перелічені проекти зайняли призові місця.

Музейна справа

    З метою формування у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі, збереження та використання пам`яток природи, матеріальної та духовної культури в навчальному закладі створені чотири експозиційні виставки, які призначені зберегти культурну та духовну спадщину українського народу.

   Музейна експозиція «Безсмертна пам'ять» присвячена життєвому шляху уродженця с. Московське, Герою Радянського Союзу Михайлу Семеновичу Синьку постійно діє в НВК з 2010 року і створена з ініціативи і при активній участі заслуженого вчителя України Л.А. Синько.

   Мистецька вітальня включає в себе дві експозиції. Картинна галерея «Талант, помножений на життя» висвітлює життєвий і творчий шлях самобутнього художника В.А. Мельника.

    Підтвердженням вислову «Роду нема переводу» є наступна експозиція вітальні «Людина, яка може докричатися до всього світу», присвячена творчому шляху  нашого випускника, засновника Дніпропетровського театру одного актора «Крик» Михайла Мельника. Експозиція стала  підсумком роботи над учнівським проектом. Вище я розповідала про цей проект.

    Шкільні експозиції сприяють розвитку особистості засобами українського народознавства, передбачають власну активну творчу патріотичну діяльність.

    Сьогодні ви зможете познайомитися з мистецькою вітальнею, експозиціями та оцінити творчу роботу юних екскурсоводів, які в цьому році замінили  своїх попередників.

Волонтерська робота в навчальному закладі

      В навчальному закладі працює волонтерський загін „Милосердя”. На рахунку загону багато корисних справ.

  Святим обов’язком дітей є постійний догляд та впорядкування меморіального комплексу, могили єврейської родини Мілігромових, яка стала жертвою нацистської окупації в с. Московське. Учні піклуються про місце поховання загиблого льотчика Семикашина в с Воропаї.

    Учні навчального закладу беруть активну участь у проведенні мітингу та концерту на честь дня Перемоги, акції «Доброго ранку, ветеране!», «Ветеран живе поруч», «Пам’ять».

   Традиційно кожний рік проводиться тиждень вшанування пам’яті жертв голодомору, в рамках якого – акція жалоби «Засвіти свічку пам’яті».

   Волонтерська організація щороку перераховує фінансову допомогу на лікування онкохворим дітям. Учні навчального закладу беруть активну участь у Всеукраїнських благодійних акціях «Назустріч мрії», «Серце до серця!» у Всеукраїнській хвилі доброти. Одним із напрямків волонтерської діяльності є – допомога одиноким престарілим людям.

    Формування мовної культури учнів

    Рідна мова – духовне багатство народу. Мовленнєва культура людини – дзеркало її духовної культури. Адже без мови немає народу, без народу немає держави. Тому національне виховання та виховання патріотизму нерозривно пов’язані з оволодінням кожним учнем  своєю рідною мовою.

     Навчальному закладу належить провідна роль в організації національного, мовного та мовленнєвого розвитку школярів.

     Щороку учні Московського НВК виходять призерами в різних конкурсах:

  • Знавців української мови ім. Петра Яцика;
  • Мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім. Т. Шевченка;
  • Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник».

   Беруть участь вихованці закладу і у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості; у загальнонаціональному конкурсі «Українська мова – мова єднання», Всеукраїнському літературно-мистецькому конкурсі юних літераторів «Я гордий тим, що українець зроду».

     Вже стало традицією щороку 9 листопада, у День української писемності та мови, писати Всеукраїнський диктант, робота над яким сприяє усвідомленню школярами своєї етнічної приналежності.

     Витонченні та чутливі учні відвідують літературну студію «Провесінь». На заняттях студійці вивчають твори поетів-земляків, поетів Липоводолинщини, випускають збірки власних творів. Частим гостем у учнів є місцевий поет, член літературної студії ім. Ф. Швіндіна Володимир Головко.

     Артистичним школярам відкриваються принади сцени, участь у конкурсах театральної творчості. Колектив театральної студії «Лілея» – переможець районного конкурсу театральних колективів. В репертуарі колективу інсценізації творів українських авторів. Його керівник – вчитель української мови і літератури, класний керівник 10 класу Грицан Ольга Григорівна, добираючи відповідний репертуар виховує національно-патріотичні почуття в учнів засобами мови та   акторської майстерності.

     Вихованці закладу залучаються до підготовки та проведення літературно-мистецьких свят «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття», тижня української мови та літератури, Шевченківських днів, театралізованих композицій, мультимедійних презентацій різножанрової тематики.

    Розвиваючи пізнавальну активність учнів, їхні потреби та інтереси до вивчення української мови, культури та історії в навчальному закладі створено 3 екскурсійні групи, з роботою яких ви сьогодні познайомитесь.

Вокальний гурток

        За легендою, коли бог вирішив наділити дітей світу талантами, українці одержали в дарунок пісню. 

       І з тих пір наша славна Україна  вважається найкрасивішою, найспівучішою країною світу.  Пісня відображає всі як історичні, так і побутові повсякденні сторони національного світогляду українця. Вона супроводжує нас і у важкі миті життя, і у хвилини радості. Частину цього Божого дару отримали учасники вокального колективу «Веселка».

     Пісня є одним із засобів патріотичного виховання. Через пісню прищеплюється любов до рідного краю, до традицій і звичаїв народу. Учасники колективу і слухачі фактично долучаються до процесу формування української нації.

Учнівське самоврядування

     Школа – це мікромодель майбутнього суспільства. Основи громадянського становлення та демократії закладаються з дитячих років. І саме учнівське самоврядування є одним із важливих засобів організації життєдіяльності учнівського колективу.

     Учнівське самоврядування надає можливість дітям та молоді практикуватися у входженні в соціальне середовище. Беручи участь в реалізації соціально значущих проектів. Сьогоднішній учень набуває певного життєвого, соціального досвіду, формує свої організаторські вміння, креативні якості, і, щонайголовніше, усвідомлює важливість цієї справи.

    Учні навчального закладу об’єднані в республіку «Промінь», яка має двоступеневу структуру – загальношкільну та класну. Очолює шкільне учнівське самоврядування президент, який згідно розробленого у 2011 році положення обирається на 2 роки таємним голосуванням. Голосуванню передує виборча кампанія. Залучення до виборів є підготовкою учнів до участі в управлінні країною з позиції виборців та активною формою оволодіння основами правової культури.

     Президенту шкільної республіки підпорядковується рада лідерів, до складу якої входять лідери класних колективів, старости гуртків. Рада лідерів очолює центри навчання  і творчості, культури і відпочинку,спорту і туризму, преси та інформації, юстиції, дисципліни і порядку, роботи з молодшими школярами. Кожен класний колектив має власну структуру самоврядування, яка залежить від кількості учнів у класі.

   Пройдуть роки, а ми завжди будемо пам’ятати студентство, яке вийшло на захист інтересів українського народу того листопадового дня 2013 року. Може, це і є та національна самосвідомість, яку ми закладаємо  в невеличких шкільних дитячих організаціях . В процесі роботи учнівського самоврядування шкільної республіки «Промінь» діти  набувають досвід пізнання демократії:  проведення виборів президента та ради лідерів, участь  у виборчому процесі, процедура розподілу обов'язків формує нову генерацію громадян демократичного суспільства. Існування республіки є чудовою формою навчання молодого покоління, активного  використання  прав людини, долучення до обговорення суспільних проблем з метою прийняття обґрунтованих рішень, владнання конфліктів, утвердження власних прав та обов'язків.

      Герб та прапор шкільної республіки об’єднали в собі синьо-жовті кольори, колосся, мудрість українського народу,  який завжди відзначався миролюбністю та бажанням мирного  співіснування.

Екскурсійна діяльність

     Однією із форм роботи класних керівників є екскурсійна діяльність. Багато славних, мальовничих куточків нашої Батьківщини відвідали учні. Зокрема вивчали історію партизанського руху, відвідуючи Путивльщину, неодноразово милувалися красою Ромен та Сум, пригадали славне козацьке минуле, подорожуючи Батурином. Також учні разом зі своїми наставниками відвідали завод «Coca-Cola» в місті Бровари, де вони не тільки пройшлися цехами, а і продегустували продукцію, яку виробляють на заводі. А ще наші вихованці мали змогу оцінити красу Межигір’я.

     Кожна подорож залишила світлий слід у душах наших вихованців.

Формування правової культури

    Саме на сучасному етапі розвитку суспільства, утвердження демократії в державі перед вчителем постало завдання виховання особистості, громадян, які мають почуття людської гідності, національну самосвідомість, гуманістичну мораль, знають свої права та свободи. Адже дітям бракує елементарної обізнаності у сфері своїх прав, обов’язків і відповідальності за багатьох життєвих ситуацій. І тому сенс виховання в дітей і підлітків правової культури полягає в необхідності розвивати почуття гідності, своєї необхідності для суспільства, усвідомлення відповідальності за свої дії.

    Тому, двічі  на рік проводимо тижні правових знань, виховні заходи, які сприяють формуванню в учнів почуття патріотизму, знайомлять з особливостями національної символіки, формують національну свідомість школярів:

  • виховні години «Ми – українці», «У єдності наша сила»,»Правила і закони в твоєму житті», «Знай закон замолоду»;
  • вікторини «Я – дитина, я – громадянин», «Моя Батьківщина – Україна»;
  • усні журнали «Конституція України в моєму житті», «Для всіх одна»;
  • години спілкування «Декларація прав людини – права та обов’язки кожного»,  «Права та обов’язки в житті кожного» та ін.

Родинне виховання

    Людина як особистість формується не лише школою, колективом, засобами масової інформації. Вирішальна  роль у цьому процесі належить сім’ї, адже саме в сім’ї діти одержують перші уроки громадянськості і патріотизму. Моральні риси, які панують в сім’ї, відображаються на поведінці дитини в школі, і на житті в майбутньому. Виходячи з цього, основний акцент у вихованні учнів робимо на якомога більшому залученні родини до шкільних справ. І через впровадження у систему роботи НВК родинних свят, загальношкільних батьківських зборів, тижнів відкритих дверей для батьків, спортивних свят «Тато, мама, я – спортивна сім’я», спортивних змагань з баскетболу і волейболу між командами вчителів, батьків та учнів. зустрічей з цікавими людьми, участі батьків у класних годинах, допомоги з боку батьків у проектній діяльності забезпечується формування громадянина, патріота своєї  країни.

Позакласна діяльність

   Ефективність національно-патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного виховання  класних керівників  пріоритетна роль належить активним формам і методам, що грунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. Це виховний захід у вигляді народного обряду «Добра справа», класна виховна діяльнісна гра «Таланти твої, Україна», ігровий проект «Україна – наша Батьківщина», урок-екскурсія «Мій рідний край – моя земля»,  турнір для допитливих «Люби і знай свій рідний край», диспути, вікторини, конкурси, свята до визначних подій, усні журнали та ін.

     У зв’язку з малою наповнюваністю класів практикуємо об’єднання класів для спільного проведення виховних заходів.

    В минулому році  було започатковано конкурс «Кращий виховний захід року». Серед виховних заходів, проведених класними керівниками і класоводами протягом навчального року, було обрано три найкращих, які і стали переможцями конкурсу. Це були заходи  національно-патріотичного спрямування.

     Конкурс-гра «Ми нащадки козаків», під час якої учні ознайомилися із життям на Запорізькій Січі, розучили та провели козацькі ігри та ще й поїли козацького кулішу.

    Виховний захід «Україна – наш спільний дім». Учні ознайомилися з етапами творення української незалежної держави, значенням української державної символіки. Закріплення відбулося у вигляді інсценізації легенди «Урочиста пісня трьох братів». А кульмінацією заходу стало сплетення вінка, який був прикрашений квітами – символами українського народу.

     Виховний захід «Україна – наш спільний дім». Використовуючи нетрадиційні форми проведення, такі як розгадування шаради, вправи «Літачок мого життя: два крила для успішного польоту», роботу в малих групах «Аналізуємо ЗМІ» та дискусій, діти збагнули наскільки важливо мати почуття патріотизму та любов до Батьківщини. 

Шкільна бібліотека

     Сучасна бібліотека – не просто бібліотека, а центр освіти, духовності, культури і інформації. Сьогодні перед бібліотеками постає безліч питань. Як зберегти і передати нащадкам усі ті кращі надбання національної культури, що були виплекані протягом століть українським народом? Що треба зробити, аби й завтра лунала народна пісня, не всихала криниця народної мудрості і творчості? Які зусилля докласти, аби молодь не цуралася національного спадку? Адже звертання до традицій зовсім не означає нехтування сьогоденням. Тільки пізнавши минуле, витоки своєї культури та історії, можна чіткіше зрозуміти і уявити майбутнє. "Той, хто не знає свого минулого, – любив повторювати М.Рильський, – не вартий майбутнього".

      Роль шкільної бібліотеки у патріотичному вихованні школярів є невід’ємною складовою виховного процесу, а саме: виховання у школярів любові до Батьківщини, рідного краю, села, домівки, сім’ї, виховання почуття гідності та гордості за свою країну, формування любові до рідної національної культури, патріотичної свідомості. Виховання в учнів любові до свого народу, рідного слова, рідної природи.

      Бібліотека Московського НВК сприяє вихованню у школярів основних рис патріотизму:

  • відношення до себе;
  • відношення до людей;
  • відношення до Батьківщини;
  • відношення до національних цінностей;

      Цьому сприяють книжкові виставки оформлені в бібліотеці: «Мій рідний край», «Історія мого рідного села», «О мово моя, душа голосна України», «Немеркнуче світло Великого подвигу»; тематичні полички:  «Пам'ять про Вас у наших серцях», «Я громадянин України». В бібліотеці оформлений постійно діючий народознавчий куточок – фрагмент української хати. Бібліотека співпрацює з класоводами та класними керівниками. Проводяться виховні заходи: усний журнал «Рідний край, де ми живем, Україною зовем», огляд літератури «Великий Кобзар», бібліотечний урок «Героями не народжуються».

   Отже, у процесі виховної роботи з національно-патріотичного виховання учні глибше усвідомлюють свою причетність до минулого, теперішнього й майбутнього Батьківщини, що дозволяє утверджувати у них почуття відповідальності за майбутнє своєї держави, власну долю.